Followers

Tuesday, May 26, 2009

sepi itu indah


adakalanya kesepian itu cukup indah. meluangkan masa untuk bersendirian kadang kala mampu untuk menenangkan perasaan yang berkecamuk, jauh dari gangguan yang selalu saja menyesakkan. sepi itu bisa saja menguatkan semangat yang mungkin telah mula berkurangan, atau kekuatan yang telah lama menghilang. sepi itu amat indah bilamana seluruh alam seolah terangkum menjadi satu, lantas bersama menemani diri menyelusuri ruang lingkup waktu.

hayatilah saat-saat sepi itu dengan penuh keasyikan, kerana bersamanya hadir sejuta satu macam keindahan. dalam sepi, kita akan makin dekat dengan Tuhan. merataplah, menangislah...bersedihlah, mengadu saja dengan Tuhan apa saja masalah yang membeban, kerna Tuhan itu maha mendengar dan maha mengasihani hamba-hambaNya. seiring sepi itulah kita bisa saja untuk menjadi kuat, bangkit dari luka-luka silam dan kembali mengorak langkah untuk meneruskan sisa-sisa hidup untuk masa depan.

hadapilah sepi kerana anda tidak tahu apa yang ikut hadir bersamanya dan anda tidak akan pernah tahu, selagi anda takut untuk berdepan dengannya. sepi telah membuat aku jadi lebih kuat dan tabah.

dan, andainya dalam sepi itu kamu menangis, maka menangislah semahu kamu, luahkan segala yang terpendam jauh dalam lubuk hati kamu. menangislah, menangislah sehingga kamu rasa kamu perlu berhenti. anggap saja tangisan itu sebagai satu cara untuk kamu kembali menjadi kuat. anggap saja setiap titis airmata yang mengalir itu sebagai pembakar semangat untuk kamu menjadi lebih baik dari kamu yang sebelumnya.

sepi|dublin

No comments: