Followers

Monday, May 25, 2009

ada apa dengan cinta?

bercakap soal cinta, orang begitu mudah untuk menghukum dengan pelbagai andaian. kerap kali juga andaian itu terlalu memeritkan hati. namum, bibir hanya mampu mengukir senyum walau dalam penuh kepayahan. biarlah...biarlah...khalayak hanya pandai berbicara persis sang hakim yang hebat mengemudi bicara. biarkan mereka hanyut dalam bicara yang mereka sendiri cipta. seolah merekah lah yang berkuasa dan mengetahui segala-galanya tentang cinta. mereka lah sang pakar, lalu dirinya dikira layak untuk bercakap soal cinta, walaupun cinta itu bukanlah cinta mereka. pandangan dan perasaan orang lain jarang diambil kira. apa yang penting mereka rasa puas bila berbicara mengenainya (aku cukup benci dengan manusia jenis ini, walaupun tidak pernah meluahkannya secara nyata).

akan tiba masanya mereka semua mengerti, yang cinta itu bukan segala-galanya. mungkin hari ini diri mereka masih penuh dengan rasa cinta. tunggu saja hari esok, bila sang cinta itu tiba-tiba direntap dengan kejam dan tidak lagi menjadi milik mereka. mungkin bila tiba saat itu, mereka akan sedar....cinta itu mampu saja membinasa. menangislah...menangislah....menangislah. dan jika nasib kamu baik, sang cinta akan kembali menjengah kamu lantas mengubati luka-luka hati. tapi jika ia masih terus pergi lebih jauh dari kamu, saat itulah kamu akan faham, CINTA ITU TIDAK SELALUNYA INDAH.

ada apa dengan cinta?
kamu sendirilah yang menentukannya, cinta jenis apakah yang kamu cari dalam hidup ini. ingat, mungkin Tuhan sengaja menemukan kita dengan orang yang salah sebelum ini, agar kita belajar dari setiap kesilapan yang berlaku. dan mungkin esok atau lusa, kita akan dipertemukan pula oleh insan yang akan menyayangi kita dengan setulus hatinya.

hargailah cinta yang kamu pernah ada. walaupun kesudahannya terlalu pahit untuk dikenang, tapi sekurang-kurangkan kamu diberi kesempatan untuk merasai hebatnya cinta bersama orang yang kamu sayang. simpanlah cebisan-cebisan kenangan itu erat bersama kamu, kerana kenangan cinta kedua...ketiga..dan seterusnya tidak akan menjadi lebih hebat dari cinta yang pertama. doakanlah si dia, agar dirinya berbahagia bersama kekasih barunya....

sekian
dari aku yang sedang mencari cinta
(><)

2 comments:

Unknown said...

Salam dak kampung... duk kampung mana?.. Kampung dusun ka. kha..kha..kha.. tumpang tanya.

teruterubozu said...

apa yg ko nk tanya?
aku x paham...hahahaa